Większość firm ma dziś hierarchiczną strukturę armii — prezes, wiceprezesi, dyrektorzy, kierownicy,… Często kultura korporacyjna tych firm też jest armijna i to nie jak w dzisiejszych nowoczesnych armiach, ale jak w pruskiej armii XIX wieku. Generałowie wydają rozkazy, które pułkownicy przekazują kapitanom, kapitanowie, porucznikom … a kaprale pilnują ich wykonania. Potem w górę wędrują raporty. Czy tak jednak musi być?
Jak pokazują coraz liczniejsze doświadczenia firm, a także badania, firmy-armie zaczynają przegrywać z firmami organizowanymi na inne sposoby. Te inne sposoby, to np. zarządzanie procesowe (patrz też Współczesny procesowy model firmy), gdzie podstawowym elementem struktury firmy jest proces, a procesy powiązane są między sobą nie relacjami podległości, jak w strukturze hierarchicznej, ale relacjami wzajemnego wspomagania się i wymiany wiedzy (patrz też Społeczeństwo wiedzy). Za prawidłowe działanie i współdziałanie procesów są odpowiedzialni właściciele procesów, do których obowiązków należy też zarządzanie wiedzą traktowaną jako jeden z najważniejszych zasobów firmy.
Firma-armia zna jedno tylko narzędzie komunikacji, jakim jest kanał informacyjny typu nadawca-odbiorca, który służy przede wszystkim do wydawania poleceń i odbierania raportów. W firmie zarządzającej wiedzą rolę kanału przejmuje platforma informacyjna łącząca w sobie idee Wikipedii, portalu społecznościowego i blogu, a więc to wszystko, co składa się na ideę firmy 2.0. Platforma komunikacyjna służy nie tylko przekazywaniu informacji, ale przede wszystkim tworzeniu wiedzy organizacji.
Literaturę do wykładu stanowią rozdziały 17, 18 i 22 mojej książki „Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która jest udostępniona w domenie publicznej od roku 2007.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 4h
Udostępniane materiały:
Polecana literatura uzupełniająca:
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084