Logogram strony

Myśliciel A.Rodin

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Najbliższe konwersatoria z TQM

Konwersatoria TQM są prowadzone nieustannie raz w miesiącu — poza wakacjami — od roku 1997. Przez kilka ostatnich lat przed pandemią spotkania odbywały się w goszczącej nas od kwietnia 2017 r.

Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej

ul. Koszykowa 79, róg ul. Krzywickiego

w godzinach od 16:00 do 20:00

W czerwcu 2020 zostały uruchomione konwersatoria w trybie on-line na platformie Zoom.

Od godz. 16:00 pokój jest otwarty dla "pogwarek", a o 16:15 zaczyna się właściwy program. Wszyscy będziemy wdzięczni słuchaczom za uruchomienie swoich kamerek. Skoro nie możemy się spotkać w realu, to choć pozwólmy się zobaczyć.

Zapisy na konwersatoria nie są wymagane. Dawniej wystarczyło przyjść, żeby być i pewnie jeszcze do tego wrócimy. Na razie spotykamy się on-line, ale wstęp jest nadal wolny, choć liczba miejsc z powodów licencyjnych ograniczona do 100 osób. O przyjęciu decyduje kolejność wejść.

Wejście na konwersatoria przez przeglądarkę (nie trzeba mieć zainstalowanej aplikacji Zoom):

https://us02web.zoom.us/j/87500042621?pwd=ZzFKSVhvRUNTS3BYSHVySjAvbEMvUT09

Wejście dla osób mających zainstalowaną aplikację Zoom (zalecane):

Meeting ID: 875 0004 2621
Passcode: 146285

Wejść na spotkanie można dopiero po jego otwarciu przez prowadzącego, które nastąpi o godz. 16:00 w dniu odbywania się konwersatorium.

Podręcznik słuchacza na platformie Zoom: Czym jest Zoom?

Przed pandemią video ze spotkań w realu przygotowywała społecznie Manufaktura Video, za co wszyscy składamy jej w tym miejscu serdeczne podziękowania. Nagrania można obejrzeć wybierając z bocznego menu właściwe spotkanie. Tamże będzie można znaleźć łącza URL do nagrań z platformy Zoom.

Osoby, które chciałby otrzymywać zawiadomienia o konwersatoriach do swojej skrzynki mailowej proszone są o napisanie do mnie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Na stronie Zamów biuletyn nowości można też zaprenumerować biuletyn, który będzie obejmował informacje o nowych treściach we wskazanych przez Państwa kategoriach tematycznych.

MOJA KSIĄŻKA

Informuję Państwa, że na stronie Książka znajduje się drugie wydanie mojej książki — teraz pod tytułem "Doktryna jakości. Wydanie II turkusowe. Rzecz o turkusowej samoorganizacji" — a także przewodniki po niej dla czytelników, którzy czy to niekoniecznie chcą zgłębiać pełną jej treść, czy też znają już wydanie pierwsze.

Na grudzień 2021 r. jest zapowiedziane ukazanie się III wydania mojej książki. Wydawcą będzie, jak zwykle, Helion One Press.

Jest też dostępna angielska wersja mojej książki na stronie Who is my book for?. Na razie dostępna jedynie w wersji cyfrowej.

Zapraszam również na stronę Otwarte spotkania w sieci, na której znajdują się informacje o moich ogólnie dostępnych wystąpieniach, a także o konferencjach, które polecam. Informacje o mojej komercyjnej ofercie szkoleniowej na stronie Turkusowa doktryna jakości.

Od roku 2016 większość wykładów na Konwersatorium była rejestrowana na video, a linki do nich znajdują się na końcu stron z relacjami z tych spotkań.

Zapraszam też do obejrzenia moich Wykładów video oraz Wypowiedzi na antenie i w Internecie.

Gorąco zachęcam Państwa do obejrzenia video-wywiadu:

Millionaire Took Pay Cut To Raise Minimum Wage To $70,000 - Did It Work?

Patrick Bet-David has a virtual sit-down with American Internet Entrepreneur Dan Price. In this interview, they talk about his view on capitalism and why he decided to reduce his wage from $1.1 million to $70,000 in order to pay everyone in his company the same wage.

NAJBLIŻSZE KONWERSATORIA

W bieżącym roku akademickim wiodącym tematem naszego konwersatorium chciałbym uczynić szeroko rozumiany paradygmat tworzenia i przekazywania wiedzy, od kształcenia przedszkolnego po uniwersytety i instytucje naukowe. Mimo, że każdy z tych poziomów ma swoje specyficzne wyzwania, coraz powszechniejszy staje się pogląd, że na każdym z nich jednakowo potrzebujemy fundamentalnych zmian. Nauczyciel powinien już nie uczyć, ale wspierać proces uczenia się, a uczonych trzeba uwolnić od barbaryzmu pogoni za punktami, by mogli się poświęcić misji poszukiwania prawdy. W tej drugiej sprawie napisałem niedawno artykuł „Utopijny uniwersytet dla realistów”, a od pierwszej rozpoczniemy nasz nowy rok akademicki dwugłosem Mikołaja Marceli i Marianny Kłosińskiej.

28 października 2021 - Dwugłos o szkole Mikołaja Marceli i Marianny Kłosińskiej

Mikołaj Marcela — Co łączy lekcje i selekcje, czyli jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat?

Szkoła przez ostatnie dwa stulecia tak mocno wrosła w naszą świadomość, że trudno nam sobie wyobrazić świat bez niej. A może właśnie to powinniśmy obecnie zrobić? Wierzymy, że szkoła ma zbawienny wpływ na ludzi, niweluje nierówności społeczne i przyczynia się do postępu świata. Jest jednak dokładnie na odwrót. To ona w dużym stopniu sprawia, że ludzie są nieszczęśliwi. To ona prowadzi społeczną selekcję i czyni świat coraz gorszym miejscem do życia. Szkoła uczy nas uległości, bierności, posłuszeństwa, rywalizacji oraz pracy pod przymusem. To również przez nią najczęściej zapominamy, kim jesteśmy, i przestajemy być sobą.

Szkoła jest instytucją stworzoną w konkretnym czasie i dla realizowania określonych celów. To produkt świata, który właściwie już przeminął. Dziś — bardziej niż kiedykolwiek wcześniej — potrzebujemy zupełnie innego myślenia o szkole i jej roli w naszym życiu. By jednak nie popełnić dotychczasowych błędów, powinniśmy najpierw zrozumieć, jak niszczy ona ludzi, społeczeństwa i świat. Bez tego nie ma co liczyć na jakąkolwiek zmianę.

Nie znaczy to oczywiście, że szkoła — jako pewna idea — powinna zupełnie zniknąć. Wręcz przeciwnie. Dziś potrzebujemy jej bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Zresztą, mamy różne modele szkoły, z których już teraz korzystamy z powodzeniem. By jednak szkoła jako instytucja mogła naprawdę zacząć służyć młodym ludziom i być miejscem autentycznego uczenia się i rozwoju zgodnie z ich potrzebami, konieczna jest przede wszystkim zmiana naszego wyobrażenia o naturze ludzkiej. W tym celu z jednej strony potrzebne jest odrobienie lekcji wiary w człowieka, z drugiej zaś dostrzeżenie w szkole "martwego punktu" obecnego systemu reprodukującego rzeczywistość społeczną, gospodarczą, kulturową i polityczną, w której żyjemy.

Dziś prawdziwie demokratyczny, wolny i solidarny świat to jak najbardziej realistyczna wizja. Nie spełni się jednak ona bez odszkolnienia i odkształcenia nas samych, naszych społeczeństw i naszego świata. Wbrew temu, co sądzimy, to teraz największe i najtrudniejsze zadanie stojące przed ludzkością.

Mikołaj Marcela Pisarz, nauczyciel akademicki, optymista. Autor monografii "SeLekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat", serii poradników edukacyjnych dla rodziców zapoczątkowanych książką "Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku”. „Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens", vege kryminałów dla dzieci oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Wicedyrektor kierunków Sztuka Pisania oraz Twórcze Pisanie i Marketing Wydawniczy na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Nauczyciel mianowany, tutor w rozmaitych programach edukacyjnych, moderator procesu Design Thinking. Laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców w 2020 roku.

Autor zdjęcia: How2

 Marianna Kłosińska — Szkoła może być przestrzenią empatyczną.

 Kiedy już przeczytamy "Selekcje" i jasno zdamy sobie sprawę z tego, że szkoła niszczy nas, nasze dzieci i cały świat, to ogarnia nas bezsilność. Jak żyć z taką sytuacją nie mając nadziei na zmianę?

Może jednak istnieją alternatywy, gdzie słowo „szkoła” zyskuje inną jakość? Gdzie szkoła zaspakaja potrzebę akceptacji, uznania, miłości i sprawczości człowieka oczekującego empatii i umiejącego zaufać innym.

Istnieją!

Opowiem Wam o kulturze Bullerbyn, która od 10 lat funkcjonuje w Wolnej Szkole Demokratycznej, a także o Unschoolingu i oddolnym ruchu edukacji demokratycznej ogarniającym cały glob.

Jeśli chcecie wiedzieć jak działają takie szkoły — zapraszam.

Być może słyszeliście, że w szkołach demokratycznych dzieci robią co chcą, kiedy chcą i jak chcą. A w takim razie kiedy się uczą? Jeśli w ogóle się uczą? Skoro nie muszą chodzić na lekcje, to czy mają szansę zdać maturę? No i skąd mają się czegokolwiek dowiedzieć o świecie, skoro dorośli im tego nie powiedzą?

Pewnie też niepokoi Was brak dostępu do wiedzy powszechnie poznawanej dzięki szkole. Jak dzieci będą w przyszłości żyć bez opanowania „podstawy programowej”? Co z językami, z matematyką i fizyką? Co z samodyscypliną?

Może przychodzą Wam do głowy skojarzenia z pajdokracją lub trzymaniem dzieci pod kloszem w odrealnionej rzeczywistości. Bo przecież Wy znacie inny świat. Świat wymagający, pełen trudu i konieczności dostosowywania się. To na tym świecie trzeba dorosnąć, a później znaleźć dobrą pracę, by utrzymać siebie i swoją rodzinę.

Postaram się Wam pokazać, że tu i teraz istnieje świat równoległy, do którego drzwi są szeroko otwarte. Wystarczy przekroczyć próg sztywnych przekonań, żeby doświadczyć pełni autentycznych relacji w zdrowej społeczności szkolnej i zobaczyć, że można nauczyć się kreowania własnego życia już w dzieciństwie.

Marianna Kłosińska Założycielka i prezeska Fundacji Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych oraz Fundacji Dzieci Mają Głos, dzięki którym działa Wolna Szkoła Demokratyczna Bullerbyn https://bullerbyn.org.pl/. Propagatorka idei Unschoolingu jako "stanu umysłu" oraz liderka oddolnego ruchu edukacji demokratycznej w Polsce. Zasiada również w organach międzynarodowego stowarzyszenia edukacji demokratycznej EUDEC, oraz Partnerstwa Otwarty Jazdów. Studiowała grafikę na Europejskiej Akademii Sztuk Pięknych. Absolwentka Akademii Przywództwa Liderów Oświaty, oraz Szkoły Facylitacji Pathways. Marzy o uruchomieniu w Polsce inkluzywnych, nieodpłatnych szkół demokratycznych.

autor zdjęcia: Tomasz Górecki