Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Steve Case, Trzecia fala. Wizja gospodarki przyszłości, Studio Emka 2017

Trzecia fala Steva Casa (nie mylić z wydaną w 1980 roku pod tym samym tytułem książką Alvina i Heidi Toffler) to zarazem fascynująca historia gospodarczego epizodu dotcomów z początku XXI wieku, jak i inspirująca wizja nadchodzącej epoki trzeciej ery internetu zwanej też internetem rzeczy (ang. the internet of things). Autor książki to twórca firmy America Online, która w okresie swojej największej świetności osiągnęła giełdową wartość 163 miliardy dolarów. Jednak podobnie jak wiele internetowych gigantów, okazała się dość przelotną kometą amerykańskiej gospodarki. Zdaniem Casa:

"przyczyną klęski (…) byli ludzie, kontakty i kultura. Instynktownie czuliśmy, co należy zrobić, by zarobić na okazjach, które mieliśmy pod nosem. Sukces został uniemożliwiony przez brak zaufania".

Jednakże Trzecia fala to nie tylko historia firmy AOL, ale też — a może przede wszystkim — wezwanie do przedsiębiorców i rządów, aby nie zlekceważyli zagrożenia, ale też nie zaniedbali szansy, jakie niesie ze sobą rozwój technologii teleinformatycznych. To również wizjonerskie wskazanie, że nowe technologie stawiające nowe społeczne wyzwania przed biznesem i administracją państwową:

"Firmom nie wolno już postrzegać świata wyłącznie w kategoriach zysków i klientów — jest jeszcze patriotyczny obowiązek, aby uczynić nasze państwo silniejszym, dać ludziom więcej praw, czynić świat lepszym. To odpowiedzialność zarówno firm, jak i rządu".

W tym kontekście Case pisze też o niezwykle interesującym ruchu firm zaangażowanych nazywających siebie benefit corporations, które obok typowych celów biznesowych stawiają sobie również cele społeczne. To całkiem nowa filozofia biznesu daleko wykraczająca poza to, co zwykle oferuje CSR. To nurt bliski takim ideom jak holakracja, wellbeing czy turkusowe organizacje. Do roku 2015 postało w USA 1500 takich korporacji, wśród których Case wymienia Kikstarter, Warby Parker, Patagonia i Etsy. Przytacza też wynik badań przeprowadzonych w 2015 roku przez Wharton School, która oceniła 53 fundusze kapitałowe i oceniła, że te zaangażowane osiągnęły zamierzoną stopę zwrotu oraz cele związane z  misją.

Stanowczo więc polecam „Trzecią falę” do przeczytania, a osobom, które zainteresuje jego wizja nadchodzącej rzeczywistości polecam też „Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych” Jeremy’ego Rifkina.