Osoby, które chciałby otrzymywać zawiadomienia o konwersatoriach do swojej skrzynki mailowej proszone są o napisanie do mnie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Na stronie Zamów biuletyn nowości można też zaprenumerować biuletyn, który będzie obejmował informacje o nowych treściach we wskazanych przez Państwa kategoriach tematycznych.
Informuję Państwa, że na stronie Moja książka znajduje się drugie wydanie mojej książki — teraz pod tytułem "Doktryna jakości. Wydanie II turkusowe. Rzecz o turkusowej samoorganizacji" — a także przewodniki po niej dla czytelników, którzy czy to niekoniecznie chcą zgłębiać pełną jej treść, czy też znają już wydanie pierwsze.
Proponujemy wstęp do treningu dialogu międzypokoleniowego bazujący na czterech filarach: samoświadomość, wiedza o różnicach międzypokoleniowych, empatia i wzajemne uczenie się.
Szykujemy się na Marsa, budujemy sztuczną inteligencję, a często nie potrafimy dogadać się z osobą młodszą (starszą) o 20 lat, traktując ją tak, jakby była istotą z innej planety. Wskaźniki demograficzne są nieubłagane: będziemy mieli wielopokoleniowe i multikulturowe przedsiębiorstwa, szkoły i rodziny. Będziemy musieli się nauczyć rozumieć siebie nawzajem mimo, że pokoleniowe zmiany warty nie obejmują już okresu 20 lat, lecz są znacznie szybsze i coraz głębsze.
Podstawowym błędem, jaki popełniamy, jest przypisywanie osobom z innych pokoleń naszych własnych przekonań, kompetencji, wartości i założeń. Robimy to nieświadomie i nawykowo. Dlatego tak ważna jest samoświadomość. Czasem, aby dogadać się z osobą z innego pokolenia, trzeba popatrzeć na siebie samego oczami antropologa, który w bezstronny sposób obserwuje czyjeś zwyczaje i dochodzi leżących u ich podstawy przekonań.
Ponadto potrzebujemy wiedzy o różnicach pokoleniowych, dość obecnie bogatej.
Gdy nawykowo skupiamy się na tym, co nas dzieli, zapominamy, że jest coś, co nas głęboko łączy: to empatia. Stanowi wyposażenie naszych mózgów, które nie ewoluują tak szybko jak technologia. Możemy zatem konsekwentnie ćwiczyć zdolność do „wchodzenia w buty” osób z innych pokoleń.
Czwartym elementem budowania międzypokoleniowego porozumienia to zrozumienie, czego możemy się od siebie nauczyć, jakie mamy mocne strony i kompetencje. Ważne jest organizowanie sytuacji sprzyjających wzajemnemu uczeniu się. Zapraszamy.