Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

D.J.Jakubowscy - Dialog międzypokoleniowy, 21 lut 2019

Proponujemy wstęp do treningu dialogu międzypokoleniowego bazujący na czterech filarach: samoświadomość, wiedza o różnicach międzypokoleniowych, empatia i wzajemne uczenie się.

Szykujemy się na Marsa, budujemy sztuczną inteligencję, a często nie potrafimy dogadać się z osobą młodszą (starszą) o 20 lat, traktując ją tak, jakby była istotą z innej planety. Wskaźniki demograficzne są nieubłagane: będziemy mieli wielopokoleniowe i multikulturowe przedsiębiorstwa, szkoły i rodziny. Będziemy musieli się nauczyć rozumieć siebie nawzajem mimo, że pokoleniowe zmiany warty nie obejmują już okresu 20 lat, lecz są znacznie szybsze i coraz głębsze.

Podstawowym błędem, jaki popełniamy, jest przypisywanie osobom z innych pokoleń naszych własnych przekonań, kompetencji, wartości i założeń. Robimy to nieświadomie i nawykowo. Dlatego tak ważna jest samoświadomość. Czasem, aby dogadać się z osobą z innego pokolenia, trzeba popatrzeć na siebie samego oczami antropologa, który w bezstronny sposób obserwuje czyjeś zwyczaje i dochodzi leżących u ich podstawy przekonań.

Ponadto potrzebujemy wiedzy o różnicach pokoleniowych, dość obecnie bogatej.

Gdy nawykowo skupiamy się na tym, co nas dzieli, zapominamy, że jest coś, co nas głęboko łączy: to empatia. Stanowi wyposażenie naszych mózgów, które nie ewoluują tak szybko jak technologia. Możemy zatem konsekwentnie ćwiczyć zdolność do „wchodzenia w buty” osób z innych pokoleń.

Czwartym elementem budowania międzypokoleniowego porozumienia to zrozumienie, czego możemy się od siebie nauczyć, jakie mamy mocne strony i kompetencje. Ważne jest organizowanie sytuacji sprzyjających wzajemnemu uczeniu się. Zapraszamy.

Pobierz prezentację.

Zobacz videorelację:

Część 1

Część 2